Ekologisuus ja Eettisyys Vaatetusalalla

image

Ekologinen: Kreikaksi, Eco = kotiin ja logot (tai Logia) = tutkimus tai tiede. Ernst Haeckel, Charles Darwinin opetuslapsi, löytyi sana vuonna 1866 nimeämään uusi tiede, joka tutkii suhteita olentojen ja niiden ympäristön (“kotiin he elävät”).

Eko-muoti viittaa vaatteet ja tarvikkeet, jotka on tehty vähintään kemikaalien käyttöä ja vähäinen vaikutus ympäristöön. Se tarkoittaa myös suunnitella ja hallita tuotteiden ja prosessien, joka vähentää määrän ja myrkyllisyyttä jätteiden ja materiaalien, säilyttää ja palauttaa kaikki resurssit, ja ei saa polttaa tai haudata niitä. Sen toteuttaminen poistaa kaikki päästöt maasta, vedesta tai ilmasta. Se ylläpitää planeettojen, ihmisten, eläinten tai kasvien terveydelle.

Monet vaatteet käytämme tänään on tehty synteettisistä materiaaleista, kuten nylon & polyesteriä. Nylon ja polyesteri valmistetaan petrokemian, jotka ovat hyvin saastuttavia ympäristöön, aiheuttaa ilmaston lämpenemistä. Ne ovat myös ei-biohajoava, joten ne eivät hajoa helposti ja niin on vaikea hävittää. Jotta valmistaa nailonista, typpioksiduuli vapautuu osana prosessia. Typpioksiduuli on kasvihuonekaasu, joka on 310 kertaa voimakkaampi kuin hiilidioksidi ja aiheuttaa ilmaston lämpenemistä.

Viskoosi on toinen keinotekoinen kuitu, valmistettu puumasta. Jotta valmistaa viskoosia, puumassan käsitellään myrkyllisiä kemikaaleja, kuten rikkihapon.

Luonnonkuidut on myös ongelmansa. Non-luomupuuvillaa käyttää enemmän torjunta per puuvillakasvien kuin lähes kaikki muut sato maailmassa. Tämä aiheuttaa vakavia vaikutuksia, aiheuttaen sairauden ja jopa kuoleman puuvillan viljelijöille, jotka altistuvat vaarallisille torjunta päivittäin. Nämä torjunta-aineet vaikuttavat myös paikallisten ekosysteemien tappaminen tiettyjä kasveja ja eläimiä ja aiheuttaa epätasapainoa.

Joidenkin väri uskotaan aiheuttavan syöpää. Monissa osissa maailmaa, vaatteet ovat värjätty tai valkaistu käyttäen myrkyllisiä kemikaaleja ilman varotoimiin, käytetyt kemikaalit voivat sitten vaikuttaa työntekijöihin ja virtaavat viemäreihin ja jokiin, vahingoittavat paikallisten ekosysteemien.

Oikeastaan, ei ole 100% eko-muoti. Tämä johtuu siitä, kaikki vaatteet tarvitsee vettä (kasvavan kuitua, joka tekee kankaasta) ja energia (tehdä kangas ja vaate).

Kun puhumme eko muotista, puhumme yritykset, jotka minimoivat tämän vahinko käyttämällä kuituja, joita ei ole kasvatettu tai tuotettu haitallisia kemikaaleja, ja kankaat ei värjätyt kovia väriaineet ja maalit. Yhteenvetona, eko muoti voisi merkitä vaatteet valmistettu kuiduista, kuten luomupuuvillaa ja hamppu. Vaatetus, joka on orgaanisesti värjätty vihanneksia. Kankaat, jotka kasvavat käyttämällä pieniä määriä arvokasta vettä, kuten hamppu ja bambu.

Hamppua voidaan kasvattaa helposti ilman kemiallisia torjunta-aineiden käyttöä. Kun sekoitettu luomupuuvillaa tulee pehmeä ja joustava kangas. Kun on sekoitettu silkki sileä ylellinen kangas on luotu. Pellava, luomuvillasta ja villi silkki ovat vaihtoehtoja muille luonnonkuidut, jotka on valmistettu kemikaaleja.

Bambu on nopeimmin kasvava puinen kasvi maailmassa. Se kasvaa monissa eri maissa ja ilmastossa. Sen nopea kasvu (jopa 3-4 jalkaa päivässä) ja sen kestävyys vikoja ja sairaus tekevät siitä ihanteellisen olevan eko-kangasta. Kuitenkin paljon keskustelua siitä, onko käsittely bambu kankaaseen on todella kestävä. Bambu kangas on valmistettu 100% bambu massakuitu. Kangas on luonnollisesti antibakteerinen ja ympäristöystävällisiä. Se hengittää helpommin, on viileämpi kuin puuvilla lämpimällä säällä ja on sanottu muistutta kangasta, joka on sekoitettu kashmir:sta ja silkkista.

Sana “eettinen” käsittää neljä ominaispiirrettä, ympäristö, sosiaaliset arvot, avoimuus ja säilyttäminen perinteinen käsityö tekniikoita.

Eettinen vaatteiden valmistus liittyy monia sosiaaliseen käyttäytymiseen, joka meidän pitäisi harkita. Näitä voivat olla hoitoon päättäjät kankaan tai vaatteen kunnioituksella, oikeudenmukainen palkka, turvalliset työolosuhteet, oikeus valita työajan, kieltoa lapsityövoiman ja huomioon etiikka käyttäen kuitua, kuten nahka, eläinten nahat, norsunluu.

Nimi eettinen muoti on uusi lähestymistapa “muodin omatunto” markkinoilla ja viittaa eettisiä vaatetusalan yritykset, kuten American Apparel, Edun tai Gossypium, joka voi houkutella nuoria kuluttajia tuottamalla muotivaatteet. Periaate on tarjota vaatteita eettisesti antaamalla hyvät työskentelyolosuhteet standardit ja edellytykset työntekijöille, ja luoda kestävä liiketoimintamalli vaatteet alkuperämaassa. Siis, eettinen muoti voidaan merkitä muodikkaita vaatteita, jotka sisältävät reilun kaupan periaatteita vahingoittamatta ympäristöä tai työntekijöitä käyttämällä biohajoavaa ja orgaanista materiaalia.

Havainnot Joergen tutkimus osoittaa vähän todisteita siitä, että eettiset kysymykset olisi vaikutusta kuluttajien muoti ostokäyttäytymiseen. Enemmistö kuluttajista ovat kiinnostuneempia oman henkilökohtaisen muoti tarpeisiin kuin muiden tarpeita osallistuva vaatteet toimitusketjussa. Vaikka vastaajat ovat tietoisia eettisistä ongelmista, mutta heidän tietonsa ei merkittävästi vaikuta heidän ostopäätöksiin. Syyt tähän käyttäytyminen ovat ensinnäkin, että he tuntevat, että heillä ei ole todellisia vaihtoehtoja, koska suuria määriä vaatteensa tuotetaan kehitysmaissa. Kun kemikaaleja heidän vaatteensa ei ole kielteisiä vaikutuksia iholle, he eivät välitä vaikutus terveyteen, työntekijöiden ja ympäristön. oletetaan, että kuluttajat vain välitä tietynlainen eettisiä kysymyksiä, jotka vaikuttavat suoraan kuluttajalle. Toiseksi, he eivät tunne he pystyvät arvioimaan epäeettistä käyttäytymistä teollisuusyritysten kehitysmaissa. Esimerkiksi negatiivinen uutisia vaatteista tuotemerkkejästä, kuten Nike tai Gap, ei ole pysähtynyt UK osallistujia jatkamaan ostavat tuotteita, koska he yksinkertaisesti pitivät niistä.

Kaksi aihetta, josta on keskusteltu edellä voi myös kumoavat-toisensa. Kun kyseessä on turkis, monet fashionista ovat nyt valinneet enemmän eettinen vaihtoehto tekokarvaisia kuidut kun turkiseläinten. Valitettavasti nämä kuidut ovat peräisin öljyn, hiilen, ja kemiallinen sekoitus, jotka ovat ei-biohajoavaja epä-ympäristöystävällisiä. Sama asia synteettistä kengät vasten nahkaa.

Lähdeluettelo

Catrin Joergens, (2006),”Ethical fashion: myth or future trend?”, Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, Vol. 10 Iss 3 pp. 360 – 371.

Glossary. Luettu 4. 10.2015. http://www.ecofashionworld.com/Glossary/

Organic & eco fashion. Luettu 4. 10.2015. https://www.ethicalfashionforum.com/the-issues/

The definition of ‘eco’. Luettu 4. 10.2015. http://ecofriendly-fashion.com/what-is-eco/

Zero Waste?. Luettu 4. 10.2015. http://www.zerowasteeurope.eu/about/principles-zw-europe/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s